DE KRACHT IS VAN JOU!
Project gebaseerde, hands-on FIRST-programma's laten studenten kennismaken met engineering en codering in een boeiende, inclusieve en creatieve naschoolse of klassikale leeromgeving waar studenten samenwerken om een jaarlijkse robotica-uitdaging op te lossen rond een jaarlijks thema. Gestimuleerd door een miljoen-sterke wereldwijde gemeenschap van studenten, mentoren, opvoeders, vrijwilligers, sponsors en alumni in meer dan 100 landen, zijn onze PreK-12-programma's ontworpen om innovatie te inspireren en jonge mensen te helpen een betere toekomst op te bouwen.®
Voor uitgebreide info? klik op volgende links!
FIRST® LEGO® League Discover is een programma om wetenschap en technologie
te introduceren bij jonge kinderen van 4 t/m 6 jaar.
Ieder jaar krijgen de deelnemende kinderen een nieuwe en spannende uitdaging binnen een thema.
Het programma
Ontdekken, onderzoeken en presenteren
De ontdekkingstocht begint met een exclusief LEGO® Education Discover model.
Dit model van LEGO® DUPLO is het startpunt om kinderen zelf nieuwe ontwerpen te laten maken.
Hierdoor ontwikkelen ze spelenderwijs de zogeheten STEAMvaardigheden (wetenschap, technologie, techniek, kunst en rekenen).
Bijvoorbeeld het begrijpen van het verband tussen oorzaak en gevolg, leren voorspellingen te doen, leren observeren, problemen oplossen en voorstellingen opvoeren.
Tijdens een feestelijk evenement delen de kinderen hun ideeën, modellen en nieuw geleerde vaardigheden.
Core Values
De kernwaarden die centraal staan in FIRST LEGO League
Een rode draad door het hele seizoen zijn de FIRST Core Values: het vieren van nieuwe ontdekkingen en samenwerkingen, en vooral samen veel plezier maken.
Zij staan centraal in alles wat de kinderen doen.
Kernwaarden:
FIRST® LEGO® League Explore is een divisie van de FIRST® LEGO® League en
richt zich op kinderen van 6 t/m 10 jaar.
Het is een hands-on programma speciaal ontwikkeld om de nieuwsgierigheid en creativiteit van jonge kinderen om te zetten in een ontdekkingsreis naar hoe zij de wereld kunnen verbeteren.
Centraal binnen FIRST® en ook alle programma’s staan de Core Values.
Dit zijn de kernwaarden die bij iedere deelnemer bovenaan staan, zoals: sportiviteit, leren van en met elkaar, en betrokkenheid bij de samenleving.
Het programma
Innoveren, programmeren en presenteren
FIRST LEGO League Explore gebruikt thematische uitdagingen om kinderen te interesseren in het doen van onderzoek en het conceptmatig oplossen van problemen.
Elke jaarlijkse uitdaging bestaat uit twee onderdelen, de ‘Laat Zien’ Poster en het Model gemaakt van LEGO onderdelen. Dit jaar is de uitdaging PLAYMAKERSSM, die begin september 2020 van start gaat.
Iedereen in de Benelux kan een team beginnen en zelfstandig een lokaal festival
(EXPO) organiseren.
Een team bestaat uit maximaal 6 kinderen in de leeftijd 6 t/m 10 jaar die worden begeleid door een volwassen coach. Er zijn meerdere regionale partners die komend seizoen een FIRST LEGO League Explore festival organiseren.
Wanneer deze data bekend zijn kun je ze hier vinden.
Core Values
De kernwaarden die centraal staan in FIRST LEGO League
In de FIRST LEGO League staan de Core Values (kernwaarden) centraal in alles wat de deelnemers doen.
Door het omarmen van de Core Values, leren de deelnemers dat vriendschappelijke competitie en wederzijds voordeel niet op zichzelf staande doelstellingen zijn en dat het helpen van een ander de basis is van teamwork.
Technologiewedstrijd voor kinderen van 9 t/m 15 jaar
FIRST® LEGO® League Challenge is een van de drie divisies van FIRST LEGO
League, en is een internationale technologiewedstrijd voor kinderen van 9 t/m 15
jaar. De FIRST LEGO League daagt kinderen uit te denken als wetenschappers en
technici. Tijdens ieder seizoen werken de teams aan een innovatieproject, waarbij
een probleem uit de praktijk moet worden onderzocht en opgelost.
Daarnaast leren de kinderen hun eigen robot te bouwen en te programmeren om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren in een robotwedstrijd.
De teams doorlopen beide onderdelen aan de hand van het aangeboden lesmateriaal.
Elk jaar heeft de FIRST LEGO League Challenge een andere uitdaging.
Het programma
Innoveren, programmeren en presenteren
Innovatieproject:
Tijdens ieder seizoen kiezen de teams, op basis van het jaarlijkse thema, een probleem uit de praktijk waarvoor ze een innovatieve oplossing gaan zoeken.
Ze leren onderzoeken, samenwerken en uiteindelijk hun oplossing te presenteren.
Robotontwerp en robotwedstrijd
De kinderen leren hun eigen robot bouwen en programmeren om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren op een opdrachtenparcours in een robotwedstrijd.
Finales
Uiteindelijk presenteren de teams alle resultaten tijdens een finale. Dit kan een klassen/of schoolfinale zijn of een regiofinale, waar een afgevaardigd team zich presenteert.
Jaarlijks strijden ruim 770 teams in 31 regiofinales om één van de plaatsen voor de Benelux finale!
Core Values
De kernwaarden die centraal staan in FIRST LEGO League In de FIRST LEGO League staan de FIRST Core Values (kernwaarden) centraal in alles wat de deelnemers doen.
Door het toepassen van de Core Values, leren de deelnemers dat vriendschappelijke competitie en wederzijds voordeel niet op zichzelf staande doelstellingen zijn en dat het helpen van een ander de basis is van
teamwork.
FIRST LEGO League als onderwijsprogramma
De visie van FIRST en LEGO Education, is dat er zoveel mogelijk kinderen met de FIRST LEGO League aan de slag moeten kunnen.
Ieder kind moet de gelegenheid krijgen te experimenteren met programmeren, onderzoek doen, innovatie, teamwork et cetera.
Stuk voor stuk dingen die voor ieder kind van groot belang zijn in zijn of haar ontwikkeling. Het gaat dus niet meer alleen om techniekpromotie.
Het is voor ieder kind van belang deze ervaring mee te nemen in de verdere schoolloopbaan en daardoor ook een bewustere keuze te kunnen maken voor studie en beroep.
Daarnaast worden kinderen met het programma sneller digitaal wijs en zijn ze druk bezig met onderzoek doen en oplossingen bedenken.
Die vaardigheden zijn vaardigheden voor het leven!
FIRST LEGO League Challenge sluit aan bij de kerndoelen van het primair en voortgezet onderwijs en is goed te integreren in het lesprogramma.
FIRST Tech Challenge students learn to think like engineers.
Teams design, build, and code robots to compete in an alliance format against other teams.
Robots are built from a reusable platform, powered by Android technology, and can be coded using a variety of levels of Java-based programming.
FIRST Tech Challenge-studenten leren denken als ingenieurs.
Teams ontwerpen, bouwen en coderen robots en nemen het in een alliantie op tegen andere teams.
Robots worden gebouwd vanaf een herbruikbaar platform, aangedreven door Android-technologie en kunnen worden gecodeerd met behulp van verschillende niveaus van programmeren op basis van Java.
Maar daarnaast zijn er veel activiteiten rondom outreach, design, 3D tekenen en printen, socials, media, journalistiek, teamwork, planningen en meer.
The Ultimate Sport for the MindTM
Under strict rules and limited time and resources, teams of high school students are challenged to build industrial-size robots to play a difficult field game in alliance with other teams, while also fundraising to meet their goals, designing a team “brand,” and advancing respect and appreciation for STEM within the local community.
De ultieme sport voor de geestTM
Onder strikte regels en met beperkte tijd en middelen worden teams van middelbare scholieren uitgedaagd om robots van industriële grootte te bouwen om een moeilijk veldspel te spelen in samenwerking met andere teams, terwijl ze ook geld inzamelen om hun doelen te bereiken, een team "merk" ontwerpen en respect en waardering voor STEM binnen de lokale gemeenschap bevorderen.