Wat is FIRST(R)?

DE KRACHT IS VAN JOU!

 

Project gebaseerde, hands-on FIRST-programma's laten studenten kennismaken met engineering en codering in een boeiende, inclusieve en creatieve naschoolse of klassikale leeromgeving waar studenten samenwerken om een jaarlijkse robotica-uitdaging op te lossen rond een jaarlijks thema. Gestimuleerd door een miljoen-sterke wereldwijde gemeenschap van studenten, mentoren, opvoeders, vrijwilligers, sponsors en alumni in meer dan 100 landen, zijn onze PreK-12-programma's ontworpen om innovatie te inspireren en jonge mensen te helpen een betere toekomst op te bouwen.®

Voor uitgebreide info? klik op volgende links!


EEN STEAM-LEERPROGRAMMA VOOR ELKE LEEFTIJD: Sience, Technology,  Engineering, Art & Math.


FIRST® LEGO® League Discover is een programma om wetenschap en technologie 

te introduceren bij jonge kinderen van 4 t/m 6 jaar.

Ieder jaar krijgen de deelnemende kinderen een nieuwe en spannende uitdaging binnen een thema. 

 

Het programma 

Ontdekken, onderzoeken en presenteren 

De ontdekkingstocht begint met een exclusief LEGO® Education Discover model.

Dit model van LEGO® DUPLO is het startpunt om kinderen zelf nieuwe ontwerpen te laten maken.

Hierdoor ontwikkelen ze spelenderwijs de zogeheten STEAMvaardigheden (wetenschap, technologie, techniek, kunst en rekenen).

Bijvoorbeeld het begrijpen van het verband tussen oorzaak en gevolg, leren voorspellingen te doen, leren observeren, problemen oplossen en voorstellingen opvoeren. 

Tijdens een feestelijk evenement delen de kinderen hun ideeën, modellen en nieuw geleerde vaardigheden. 

 

Core Values 

De kernwaarden die centraal staan in FIRST LEGO League 

Een rode draad door het hele seizoen zijn de FIRST Core Values: het vieren van nieuwe ontdekkingen en samenwerkingen, en vooral samen veel plezier maken.

Zij staan centraal in alles wat de kinderen doen. 

 

Kernwaarden: 

  • Ontdekking We verkennen nieuwe vaardigheden en ideeën.
  • Innovatie We gebruiken creativiteit en doorzettingsvermogen om problemen 
  • op te lossen.
  • Effect We passen toe wat we hebben geleerd om onze wereld te 
  • verbeteren.
  • Integratie We hebben respect voor elkaar en omarmen onze verschillen.
  • Teamwerk We bereiken meer als we samenwerken.
  • Plezier We hebben plezier en vieren wat we doen!

FIRST® LEGO® League Explore is een divisie van de FIRST® LEGO® League en 

richt zich op kinderen van 6 t/m 10 jaar.

Het is een hands-on programma speciaal ontwikkeld om de nieuwsgierigheid en creativiteit van jonge kinderen om te zetten in een ontdekkingsreis naar hoe zij de wereld kunnen verbeteren.

Centraal binnen FIRST® en ook alle programma’s staan de Core Values.

Dit zijn de kernwaarden die bij iedere deelnemer bovenaan staan, zoals: sportiviteit, leren van en met elkaar, en betrokkenheid bij de samenleving. 

 

Het programma 

Innoveren, programmeren en presenteren 

FIRST LEGO League Explore gebruikt thematische uitdagingen om kinderen te interesseren in het doen van onderzoek en het conceptmatig oplossen van problemen.

Elke jaarlijkse uitdaging bestaat uit twee onderdelen, de ‘Laat Zien’ Poster en het Model gemaakt van LEGO onderdelen. Dit jaar is de uitdaging PLAYMAKERSSM, die begin september 2020 van start gaat. 

Iedereen in de Benelux kan een team beginnen en zelfstandig een lokaal festival 

(EXPO) organiseren.

Een team bestaat uit maximaal 6 kinderen in de leeftijd 6 t/m 10 jaar die worden begeleid door een volwassen coach. Er zijn meerdere regionale partners die komend seizoen een FIRST LEGO League Explore festival organiseren. 

Wanneer deze data bekend zijn kun je ze hier vinden. 

 

Core Values 

De kernwaarden die centraal staan in FIRST LEGO League 

In de FIRST LEGO League staan de Core Values (kernwaarden) centraal in alles wat de deelnemers doen.

Door het omarmen van de Core Values, leren de deelnemers dat vriendschappelijke competitie en wederzijds voordeel niet op zichzelf staande doelstellingen zijn en dat het helpen van een ander de basis is van teamwork. 

 

  • Ontdekking We verkennen nieuwe vaardigheden en ideeën.
  • Innovatie We gebruiken creativiteit en doorzettingsvermogen om problemen 
  • op te lossen.
  • Effect We passen toe wat we hebben geleerd om onze wereld te 
  • verbeteren.
  • Integratie We hebben respect voor elkaar en omarmen onze verschillen.
  • Teamwerk We bereiken meer als we samenwerken.
  • Plezier We hebben plezier en vieren wat we doen!

Technologiewedstrijd voor kinderen van 9 t/m 15 jaar 

FIRST® LEGO® League Challenge is een van de drie divisies van FIRST LEGO 

League, en is een internationale technologiewedstrijd voor kinderen van 9 t/m 15 

jaar. De FIRST LEGO League daagt kinderen uit te denken als wetenschappers en 

technici. Tijdens ieder seizoen werken de teams aan een innovatieproject, waarbij 

een probleem uit de praktijk moet worden onderzocht en opgelost.

Daarnaast leren de kinderen hun eigen robot te bouwen en te programmeren om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren in een robotwedstrijd.

De teams doorlopen beide onderdelen aan de hand van het aangeboden lesmateriaal. 

Elk jaar heeft de FIRST LEGO League Challenge een andere uitdaging.

 

 

Het programma 

Innoveren, programmeren en presenteren 

Innovatieproject:

Tijdens ieder seizoen kiezen de teams, op basis van het jaarlijkse thema, een probleem uit de praktijk waarvoor ze een innovatieve oplossing gaan zoeken.

Ze leren onderzoeken, samenwerken en uiteindelijk hun oplossing te presenteren. 

 

Robotontwerp en robotwedstrijd

De kinderen leren hun eigen robot bouwen en programmeren om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren op een opdrachtenparcours in een robotwedstrijd. 

 

Finales

Uiteindelijk presenteren de teams alle resultaten tijdens een finale. Dit kan een klassen/of schoolfinale zijn of een regiofinale, waar een afgevaardigd team zich presenteert.

Jaarlijks strijden ruim 770 teams in 31 regiofinales om één van de plaatsen voor de Benelux finale! 

 

Core Values 

De kernwaarden die centraal staan in FIRST LEGO League In de FIRST LEGO League staan de FIRST Core Values (kernwaarden) centraal in alles wat de deelnemers doen.

Door het toepassen van de Core Values, leren de deelnemers dat vriendschappelijke competitie en wederzijds voordeel niet op zichzelf staande doelstellingen zijn en dat het helpen van een ander de basis is van 

teamwork. 

  • Ontdekking We verkennen nieuwe vaardigheden en ideeën.
  • Innovatie We gebruiken creativiteit en doorzettingsvermogen om problemen op te lossen.
  • Effect We passen toe wat we hebben geleerd om onze wereld te verbeteren.
  • Integratie We hebben respect voor elkaar en omarmen onze verschillen.
  • Teamwork We bereiken meer als we samenwerken. 
  • Plezier We hebben plezier en vieren wat we doen!
  • Onderwijs 

FIRST LEGO League als onderwijsprogramma 

De visie van FIRST en LEGO Education, is dat er zoveel mogelijk kinderen met de FIRST LEGO League aan de slag moeten kunnen.

Ieder kind moet de gelegenheid krijgen te experimenteren met programmeren, onderzoek doen, innovatie, teamwork et cetera.

Stuk voor stuk dingen die voor ieder kind van groot belang zijn in zijn of haar ontwikkeling. Het gaat dus niet meer alleen om techniekpromotie.

Het is voor ieder kind van belang deze ervaring mee te nemen in de verdere schoolloopbaan en daardoor ook een bewustere keuze te kunnen maken voor studie en beroep.

Daarnaast worden kinderen met het programma sneller digitaal wijs en zijn ze druk bezig met onderzoek doen en oplossingen bedenken.

Die vaardigheden zijn vaardigheden voor het leven! 

FIRST LEGO League Challenge sluit aan bij de kerndoelen van het primair en voortgezet onderwijs en is goed te integreren in het lesprogramma.


Vanaf hier is veel wereldwijd en wordt er veel met de Engelse taal gedaan:


FIRST Tech Challenge students learn to think like engineers.

Teams design, build, and code robots to compete in an alliance format against other teams.

Robots are built from a reusable platform, powered by Android technology, and can be coded using a variety of levels of Java-based programming.

 

FIRST Tech Challenge-studenten leren denken als ingenieurs.

Teams ontwerpen, bouwen en coderen robots en nemen het in een alliantie op tegen andere teams.

Robots worden gebouwd vanaf een herbruikbaar platform, aangedreven door Android-technologie en kunnen worden gecodeerd met behulp van verschillende niveaus van programmeren op basis van Java.

 

Maar daarnaast zijn er veel activiteiten rondom outreach, design, 3D tekenen en printen, socials, media, journalistiek, teamwork, planningen en meer.


The Ultimate Sport for the MindTM

Under strict rules and limited time and resources, teams of high school students are challenged to build industrial-size robots to play a difficult field game in alliance with other teams, while also fundraising to meet their goals, designing a team “brand,” and advancing respect and appreciation for STEM within the local community.

 

De ultieme sport voor de geestTM

Onder strikte regels en met beperkte tijd en middelen worden teams van middelbare scholieren uitgedaagd om robots van industriële grootte te bouwen om een moeilijk veldspel te spelen in samenwerking met andere teams, terwijl ze ook geld inzamelen om hun doelen te bereiken, een team "merk" ontwerpen en respect en waardering voor STEM binnen de lokale gemeenschap bevorderen.